Reclame & Produkt – Reclametechnieken

Reclamemakers gebruiken verschillende technieken om consumenten te overtuigen.

HERHALING. Om te zorgen dat hun product of merk goed herkend wordt gebruiken veel reclamemakers herhaling. een goed voorbeeld hiervan zijn de herhalingen binnen hetzelfde reclameblok. De hoeveelheid herhaling wordt vaak als reclamedruk omschreven.

GROEPSGEEST. Door te impliceren dat al veel mensen het product gebruiken spelen de reclamemakers zowel in op het gevoel ‘erbij te willen horen’, als op de vermeende risico reductie die ervan uitgaat.

GEBEURTENISSEN. Om de superieure kwaliteit van hun product aan te tonen gebruiken reclamemakers verklaringen van gewone gebruikers, experts of allebei. Ook worden hiervoor bekende personen gebruikt. In het reclame jargon wordt hiervoor de engelse term testimonials gebruikt.

ACTIEGEORIENTEERD. Door mensen onder druk te zetten om snel te kiezen zonder al te veel bedenktijd hopen reclamakers impulsief aankopen te genereren.

ASSOCIATIE. Reclamemakers proberen hun product te associëren met aangename of begeerlijke dingen bijvoorbeeld bij erotisatie om hun eigen product even begerig te maken. Hiervoor gebruiken ze modellen, landschappen en ander vergelijkbaar beeld materiaal.

SLOGANS. Faciliciteert de herinnering aan het aanbod.

MENTAL PREFERENCE. Techniek om mensen op een of meerdere van hun mentale denkstijlen aan te spreken: Logisch, Pragmatisch, Emotioneel of Creatief.

ASPIRATIONELE LEEFTIJD. Door de boodschap te richten op de aspirationele leeftijd van de doelgroep wordt deze voor de daadwerkelijke doelgroep aantrekkelijker.

TEASING. Een techniek waarbij de reclamemakers de nieuwsgierigheid van de consument willen prikkelen. Ze doen de consument gissen naar het product dat achter de advertentie zit. Deze techniek werkt met symbolen. De teasing techniek is extra effectief als dit tot nadenken aanzet.

BUZZEN. Door een zogenaamde buzzer een artikel te laten uitproberen kan deze in zijn omgeving voor mond tot mond reclame zorgen. Zeker bij nieuwe artikelen kan dit snel voor goede naamsbekendheid zorgen.

VIRALS. Een relatief nieuwe techniek waarbij het doel is dat de consument via e-mail de reclame boodschap doorstuurt. Dit kan bijvoorbeeld een grappig filmpje, webspelletje of een prijsvraag zijn. In het laatste geval is doorsturen vaak een vereiste om kans op de prijzen te maken.

Alle rechten voorbehouden ©