Reclame & Produkt – Reclamemedia

Veelgebruikte media voor reclame boodschappen zijn: posters op billboards, folders, advertenties op radio en televisie, dia’s of promotie films in de bioscoop, banners op internet pagina’s, advertenties in kranten en tijdschriften, de zijkanten van trams, bussen, de achterkant van taxi’s en auto’s, tickets van grote evenementen. Een opkomende vorm van reclame in Nederland is reclame op fietsen. Dit variëert van bordjes voor of achterop de fiets, tot reclame in het wiel zelf. Een zogenaamd reclame wiel. Vrijwel elk voorwerp is in princiepe geschikt om als reclame middel of drager te fungeren. Zelfs kleding T-Shirts bijvoorbeeld vaak gebruikt in vormen van sport zoals onder andere voetbal, wielrennen of schaatsen. Ook op lichamen bijvoorbeeld bij kickboksen. Voor het vormgeven van een campagne wordt vrijwel altijd een reclame bureau ingezet. Sluik reclame is eigenlijk een vorm van promotie omdat het geen directe aanbeveling in zich draagt, hooguit een implicatie. Het blijft een subtekst. Het gaat dan om het beschikbaar stellen van producten voor televisie programma’s of films zodat deze producten zichtbaar zijn voor de kijker. Voorbeelden van dit laatste zijn bijvoorbeeld de producten van een bouwmarkt in een klus programma. Een duidelijk zichtbaar merk op een personal computer of bepaalde herkenbare versnaperingen. Dit heet wel product placement. Bepaalde producten worden immers midden in de uitzending “geplaatst”. Product placement is lange tijd verboden geweest op de Nederlandse televisie en radio. De effectiviteit van reclame en marketing in het algemeen is onbewezen. Tegenstanders van reclame wijzen op de natuurlijke behoeften van mensen die tot afname van producten zullen leiden. Voorstanders wijzen op hun beurt op de ‘noodzaak’ om over nieuwe producten ‘informatie’ naar buiten te brengen. De televisie reclame werd voorheen beschouwd als het effectiefste kanaal voor massa marketing. Dit vindt nog uiting in de hoge prijzen die omroepen vragen voor de reclame zendtijd tijdens populaire televisie uitzendingen. Naast deze kostbare vorm van adverteren is het zogenaamde ad-insertion in opkomst in Nederland en België. Deze vorm van televisie reclame maakt promotie van een bedrijf of product ook bereikbaar voor kleinere en minder vermogende ondernemingen.  Sinds de opkomst van internet is ook dit medium ontdekt door bedrijven en reclame bureaus. De prijzen van advertentie plekken op het wereldwijde web zijn afhankelijk van de relevantie van de reclame uiting in relatie tot de rest van de pagina en de populariteit van de pagina. Tegenwoordig is pixel adverteren een zèèr snel groeiende markt. Ook via e-mail en mobieltjes wordt reclame verspreid. Ongevraagde reclame uitingen via de e-mail heten spam. Ook in computerspellen kan reclame worden getoond. Dit is bekend onder de naam ingame ads. Ads is de engelse afkorting voor advertenties.